אבדה המזוודה - מה עכשיו?
חופשות טיולים בחוץ לארץ הן הבריחה שלנו מהמציאות, מחיי השגרה ונקודת אור שהרבה מחכים לה במהלך השנה.
בין אם אתם טסים לחוץ לארץ לעיתים קרובות או רחוקות, מטיילים לאורך זמן או לתקופה קצרה, למדריד, ליסבון, ניו יורק ואפילו לטוקיו, אין דבר יותר מתסכל והורס חופשות מלעמוד אל מול מסוע המזוודות בנמל התעופה, ממש רגע לפני שמתחילים את החופשה לה חיכיתם כל כך, רק כדי לגלות שהמזוודה שלכם כבר לא תגיע…
אז, הגעתם לחו”ל והמזוודה לא הגיעה? הראש שלכם עסוק רק במזוודה ולא בהמשך החופשה? אתם אבודים ולא יודעים למי לפנות?
במאמר זה, נרכז עבורכם את כל מה שצריך וחשוב לדעת בכדי להשיב את המצב לקדמותו, להחזיר את המזוודה אליכם ואף לנסות למנוע זאת מראש ולקבל פיצוי כספי בתמורה.
טיסות, על אף היותן אחד מאמצעי התחבורה המהירים והנוחים ביותר, מגיעה עם חלק נכבד של אי-ודאות ואתגרים.
אחת החוויות הנפוצות והמציקות ביותר למטיילים היא אובדן המטען בשדה התעופה.
אי הנוחות שבהגעה ליעד חדש ללא החפצים שלך יכולה להיות מכריעה, אך הבנת הצעדים הדרושים לנקוט יכולה להקל באופן משמעותי על הלחץ הכרוך בכך.
הישארו רגועים, לכמות רבה מהעובדים לא יותר מדי אכפת שהמזוודה שלכם לא הגיע, הם יעשו את המועט שעליהם לעשות ובמקרה הטוב יפתחו תלונה שעשויה לעזור לכם במציאת המזוודה הנחשקת, ככה שלצעוק או להביע רגש זה די מיותר לידם, הסבירו להם את הסיטואציה והם ידעו להכווין אתכם לדלפק התלונות הקרוב.
ברגע שאתם מבינים שהכבודה שלכם חסרה, חשוב מאוד להישאר רגועים…
פאניקה מיותרת עלולה להשפיע על כושר השיפוט שלכם ואף ולהפריע ליכולת לנקוט בפעולה מתאימה.
בדיקה קפדנית לאורך הטרמינל
ראשית, ודא שבדקת היטב את כל קרוסלות המזוודות והאזורים שמסביב, לפעמים תיקים עשויים לקחת יותר זמן להגיע או שהם יכולים להיות מונחים על קרוסלה אחרת.
לאחר שאישרתם שהכבודה שלכם אכן חסרה, המשיכו למשרד איסוף המטען של חברת התעופה הממוקם בשדה התעופה.
שימו לב, שבעיקר בשדות תעופה גדולים ישנם לא מעט משרדים ודלפקים שונים לדיווח על בעיה במטען, בקשו עזרה מאחד העובדים שלידכם והוא יכווין אתכם לדלפק הרלוונטי של חברת התעופה איתה טיילתם.
דיווח מיידי
דיווח על אובדן הכבודה באופן מיידי הוא חיוני, מכיוון שלחברות תעופה יש בדרך כלל חלון דיווח שבו יש להגיש תביעות על אובדן כבודה.
ספקו לצוות חברת התעופה תיאור מפורט של המטען שלכם, כולל צבעו, גודלו, המותג וכל הסימנים המובהקים שלו.
בנוסף, הצג את כרטיס איסוף הכבודה שלך, שכן זה יכיל את המידע הדרוש למעקב אחר המטען שלך.
צוות חברת התעופה יסייע לכם במילוי דוח אי סדירות בנכסים (PIR), מסמך חיוני בתהליך שחזור המטען.
בעת מילוי הטופס שימו לב למסור את פרטיכם המדויקים על מנת שהתהליך יתבצע בצורה חלקה ומהירה, מאוד חשוב לבקש עותק נוסף של הדיווח, של ה-PIR, יחד עם מספר סימוכין שבו תוכלו להשתמש כדי לעקוב אחר מצב חיפוש המטען שלך באתר האינטרנט.
זכויות, פיצויים וביטוח
חברות תעופה מסוימות מציעות פיצוי לצרכים מיידיים, במיוחד אם הגעתם ליעד ללא פריטים חיוניים.
בדקו אל מול צוות חברת התעופה והבינו את התנאים וההגבלות הקשורים לפיצוי כזה.
שמירת קבלות על כל רכישה נחוצה, שכן ייתכן שתזדקקו להן להחזרים.
שימו לב לשמור על תקשורת סדירה עם חברת התעופה, בנוגע למעקב אחר מצב חיפוש המטען שאבד.
השתמשו במספר אסמכתא שסופק כדי לעקוב אחר המטען שלך באינטרנט אם שירות זה זמין.
אל תהססו להסלים את העניין ולהקצין את סיפור הכבודה אם אתם מרגישים שתהליך החיפוש אינו מתנהל ביעילות.
במידה והכבודה שלכם מתעכבת, ייתכן שתהיו זכאי לפיצוי על אי הנוחות שנגרמה.
אם הוא הוכרז כאבוד, בדרך כלל לאחר 21 יום, יש להגיש תביעה לפיצויים, הבינו את מדיניות התגמול של חברת התעופה, וספקו את כל התיעוד הדרוש, כולל ה-PIR, כרטיס איסוף מטען וקבלות עבור כל רכישה נחוצה.
מזעור נזקים מקדים
כדי למזער את הסיכון לאובדן כבודה בעתיד, שקלו את אמצעי המניעה הבאים:
– תווית בבירור את המטען שלך עם שמך, פרטי הקשר והכתובת שלך.
– שמור פריטים יקרי ערך וחיוניים במטען הנייד שלך.
– נפרדתם מהמזוודה בדלפק הצ׳ק אין? העיפו מבט לאחור אל מסוע הכבודה על מנת לראות אם היא נכנסת לאן שהיא צריכה או בטעות מגיעה למקום אחר, תתפלאו לגלות כמה מזוודות אבודות נחסכו רק בגלל ערנות של נוסעים.
– שקלו להשקיע במעקב אחר מזוודות GPS/AirTag.
– השתמש במטען עם סימונים ייחודיים כדי להפוך אותו לזיהוי בקלות (צבע זוהר/סרטיםחיצוניים/מדבקות מוחצנות).
– הקפידו לבטח את הכבודה שלכם טרם הנסיעה עם חברות ביטוח שמבטיחות החזר כספי כבר ביום הראשון של אובדן הכבודה.
חשוב להגיד, אמצעי מניעה אלו לא בהכרח ימצאו את המזוודה שלכם, אבל הם עשויים למזער את הסיכויים שלכם באיבוד כבודה והריסת החופשה.
המתנה בשדה התעופה
הדבר האחרון שמישהו ירצה לעשות זה לבזבז עוד זמן מיותר מהחופשה היקרה לליבו בחיכיון מיותר וארוך בשדה התעופה.
אבל, פעמים רבות המזוודה יכולה להופיע לאחר זמן מסוים, בין אם היא נמצאה בטרמינל אחר, או לחילופין הגיעה בטיסה הבאה מהיעד שלכם.
המתינו זמן סביר למציאת המזוודה, מומלץ לחכות כמה שעות בשדה התעופה ולחכות לתשובה באשר למזוודה האבודה. במקרים רבים היא תאותר בתוך מספר שעות ותוכלו להמשיך בחופשה שלכם.
מה לעשות במידה וחברת התעופה לא עונה/עוזרת
כידוע, בעידן של טיסות הלואו קוסט, חברות תעופה רבות לא מפעילות סניף בישראל וגם נמנעות להשיב במהירות לדוא"ל אם בכלל…
אז מה חשוב לעשות בכל זאת,
ליצור קשר עם חברת הביטוח – כמובן חשוב לציין ולהציג הוכחות שניסיתם לתבוע את הפיצוי מחברת התעופה.
בנוסף, אם קיבלתם רק פיצוי חלקי מחברת התעופה, תוכלו לתבוע את ההפרשים מההוצאות שלכם (שיש לכם קבלות עליהן, כמובן) מחברת ביטוח הנסיעות לחו"ל שעשיתם טרם היציאה מהארץ. (תלוי חברת ביטוח)
בית משפט לתביעות קטנות – אם אין לכם ביטוח מטען, תוכלו לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות.
על פי אמנת ורשה 1929 שהסדירה לראשונה את התנאים והפיצויים המגיעים לנוסעים שכבודתם אבדה, חשוב לדעת כי תקופת ההתיישנות לתביעות עומדת על שנתיים מיום הטיסה, משמע, כל תלונה שברצונכם להגיש – תוכל להיענות עד שנתיים מיום המקרה.
זהו חלון הזמן שבו תוכלו לתבוע את חברת התעופה על מנת להשיג פיצוי, הדבר נכון אך ורק לחברות שיש להן משרדים בישראל (חברות כמו ריינאייר, איזיג'ט וגם וויזאייר תאלצו לתבוע במדינות המושב שלהן באירופה.
לסיכום,
איבוד מטען בשדה התעופה הוא ללא ספק חוויה מלחיצה, אך נקיטת פעולה מהירה ומתאימה יכולה לשפר משמעותית את הסיכויים לשחזר את החפצים שלכם.
הישארו רגועים, דווחו על האובדן מיד, בצעו מעקב קפדני והבינו את זכויותיכם מבחינת הפיצוי.
שימו לב להקפיד על שימוש באמצעי מניעה באופן מקדים, אולי תצליחו להפחית את הסיכון לאובדן כבודה ולהבטיח חווית נסיעה חלקה יותר בעתיד.